Mambo

Vandaag kreeg ik een pracht moment aangereikt. Het was een dansmoment op een lekker energiek thema de mambo. De uitdrukking vroeger past daar goed bij want het was een dansnummer van voor mijn geboortejaar. Veel van de zaken die als vroeger worden aangemerkt passen dan in het kader van voor mijn geboorte. 

Toch geldt voor mij dat vroeger gerust vijfeneenhalf miljard jaar geleden is omdat ik geïnteresseerd ben in geologie en dus niet op een paar miljoen jaar kijk als het grofweg gaat over een bepaald geologisch moment. Dat exacte komt pas als je echt gaat kijken naar het zuivere moment van een fossiel of mineraal dat op een specifieke plek is gevonden. Dansen die we doen zijn zelden zo oud.   

Wat de Mambo betreft wordt deze geduid op negentien drieënveertig met als vindplaats Cuba. Dansen was zoiets wat in de jaren vijftig iets gesofisticeerds had. Beschaafde mensen dansten althans zo werd dat gebracht. De dans was al eeuwen het contactmoment tussen mensen, mannen en vrouwen natuurlijk, natuurlijk heb je ook de trancedansen en dat past ook wel bij de mambo. 

Mambo was of is in Haïti de priesteres van de voodoo die als raadgever of spiritueel adviseur opereerde. Wie de film van James Bond , live and let die, kent ziet daar een pracht voorbeeld van de voodoo priester en de vorm zoals die van origine is. De trance in de dans, in de beleving is dat, daar mooi te zien. De mambo als dans is dan ook wel opwekkend. Het is als dans niet lang blijven bestaan en de chachacha wordt ook wel drievoudige mambo genoemd. Ik zit nu al één twee chachacha.

De vorm van dansen is iets wat door de eeuwen telkens veranderde en aan mode onderhevig was. De wals is natuurlijk een klassieker en keuriger dan de belevende dansen als mambo, chacha of tango. Nu was de muziek zoals ik die aangereikt kreeg uit de hoogtij van de mambo en was het nummer mambo Italiano een pracht moment. Het verhaal van het gemis van de geboortestreek of stad en het eeuwig trekken aan de geest om terug te keren. 

Het is alsof je de geschiedenis van de Forel beschrijft of de schildpad en tal van dieren die door het instinct gedreven worden. Back to the roots als bittere noodzaak. Terug naar het Napels de vertrouwde omgeving waarbij toch iets niet helemaal klopt, logisch want de mamba komt er niet vandaan. Om daar dan geen rumba maar een italiaanse mambo te gaan dansen op muziek van Tito Puente. Voor die tijd waarin de films met Doris Day draaiden was dit natuurlijk iets ultiems. 

Het was niet gewoon terug naar de roots maar een erotisch opgewekt moment waarbij de bezoekers zich konden opwarmen aan de film om buiten de filmzaal in de dansgelegenheden zich uit te leven. Voor de Amerikaanse normen waren dat natuurlijk veel te wulpse dansen en voor de PTA volkomen verboden voor jongeren. De rock & Roll maakte dat nog eens erger waarbij de dansen steeds wilder werden en waarbij de keurige Doris day of Rosemary Clooney een schril contrast vormden. 

Verlangen dat is wat er uit sprak, uit de dansen, die voor de één als wildendans gezien werd en voor de ander een paringsdans. Het vergelijk met de trancedans is dan ook wel van toepassing. Dansen was iets cultureels waarbij mensen de mogelijkheid hadden en hebben elkaar te ontmoeten, aan te raken, elkaars geur op te snuiven. Of dat dan wild of beschaafd gaat is iets wat per dans verschilt. 

Wie goed beweegt en danst kan daar een enorm positieve energie uithalen. Als het doel is om in contact met het andere geslacht te komen (met het doel van sex voor ogen) heeft naast de techniek van dansen ook nog iets extra s nodig. Een bepaalde schwung of sex appeal zoals het bloemetje voort het bijtje. Je hebt ritmegevoel nodig en goede omgangsvormen. Vanuit mijn opvoeding was het normaal dat je dansen leerde want dat hoorde echt bij opvoeding. 

Nu liep het in mijn leven toch allemaal net iets anders en ontsnapte ik aan de verplichte vorm. Toch kwam ik het weer tegen gedurende mijn studie. De jongens van de techniek ontmoeten voor het leren van de dans de meisjes van het deel sociaal. Want je had elkaar tenslotte nodig als je ging dansen. Nu zat ik daar niet direct op te wachten omdat de doelgroep mij niet aansprak. 

Om er toch aanwezig te zijn om te zien hoe men de basisstappen van quick quick slow of de wals leerde schreef ik er een stuk over zoals ik dat ook al over andere sociale samenkomsten had gedaan. Natuurlijk mocht ik meedoen ook al voelde dat ongemakkelijk aan. Toch heeft het wel even geduurd voordat ik mij prettig voelde in het ritmisch bewegen. Het was vooral het vinden van een prettige danspartner en omstandigheid die daarin voor mij de grootste rol speelde. Het heeft daarin nog wel even geduurd voordat ik zonder na te denken zo een dansvloer opstapte.

Bij het zien van de films uit het ontstaan van de mambo kriebelt het wel direct en vind ik het toch wel weer iets wat gewoon terug mag komen. Leuk gezellig dansen zonder enige verplichting. Alhoewel het bij mij nog steeds zoiets als die trance dance losmaakt met een soort hormonale betoverings drift die aanzet tot dat fysieke gevoel om kronkelend tussen de mensen door te wurmen als duo tot één versmolten.

Dat is een goed gevoel en dat alleen al en het beschrijven doet mij kriebelen. Positieve energie waarbij die hormonale drang vaak aanleiding was tot vechtpartijen. Waarbij de gelijkenis opgaat van de in natuur normale paringsrituelen die aangezet worden tot dat ene moment van bevruchting. Ook al heeft dansen veel weg van het hof maken zijn er de eindeloze momenten dat mensen zonder dat doel geweldig sierlijk over de dansvloer glijden. 

Dat glijden, zweven, is toch het meeste wat bij mij boven komt. Ik herinner mij nog de leuke momenten waarbij ik met verschillende vrouwen tegelijk danste in een soort wedstrijd wie het langst door bleef gaan om uiteindelijk uitgeput neer te ploffen en na te genieten zonder enige bezitsdrang om te paren. Juist die momenten zijn waardevol. 

Wat je er voor nodig hebt is de wens om heerlijk te bewegen op de muziek en of dat nu heel langzaam gaat, zoals de mambo, of heel snel zoals de twist of rock and roll, het genieten dat is waar het om draait. De moderne dansen die sinds de mambo gekomen zijn leiden allemaal tot dat doel. Ik heb wat met bewegen en dansen maar niet alles bevalt mij, maar ik begrijp dat iedere generatie zijn eigen vorm van springen nodig heeft om zich lekker te voelen..

voor nu doen we nog even hey mambo.



IMG_9074jpg